De mooiste eilanden van Thailand - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Karlijn Meeuwissen - WaarBenJij.nu De mooiste eilanden van Thailand - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Karlijn Meeuwissen - WaarBenJij.nu

De mooiste eilanden van Thailand

Door: Karlijn Meeuwissen

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

28 April 2017 | Thailand, Koh Tao

Koh Tao:
Mijn reis ging verder in Koh Tao met de 2 Duitse jongens en de Canadese meid. We zouden een duikcursus doen van 3.5 dag dus eerst maar op zoek naar het resort. We hadden de cursus geboekt bij Ban's diving resort, waar je gedurende de cursus gratis accommodatie krijgt. De cursus zelf kostte bijna 250 euro en is een van de goedkoopste ter wereld. Het resort was mooi en bevond zich direct aan het strand. We hadden onze spullen net in de kamer gelegd en wilde wat gaan eten. Loopt er ineens een jongen naar me toe en zegt vol verbazing: Karlijn!! Wat doe jij hier? Bleek een oud klasgenootje van de basisschool uit Jubbega ook op reis te zijn voor een paar maand. Heel toevallig hem daar te ontmoeten. Die avond kregen we de eerste theorieles. Een video van ongeveer 2 uur lang, dus dat was lastig wakker blijven soms. De volgende dag hadden we 's ochtends theorie en 's middags de eerste duik in het zwembad. Je leert over je ademhaling, je uitrusting en hoe alles werkt en hoe je je duikbril bijvoorbeeld af en op doet in het water. Ook deden we oefeningen voor als je geen lucht meer hebt. De volgende dag gingen we al om 7.00 uur de eerste duik maken in open water tot 12 meter. Ook daar deden we meerdere oefeningen en alles ging super goed. De laatste dag gingen we tot de max, namelijk 18 meter en daarna hadden wij het theorie-examen. Aangezien we elke keer een vragenlijst moesten maken om te oefenen, dacht ik dat ook het eindexamen een oefenexamen was. Ik vulde bij sommige dingen maar wat in, want ik dacht dat komt straks wel ter sprake en het maakt niet uit als ik hem fout heb. Maarrr dit bleek dus het echte examen te zijn haha. Echt weer iets voor mij! Maargoed de gehele duikcursus was heel makkelijk, dus ik heb alles gewoon gehaald en mijn certificaat binnen. Het is alleen veel informatie en je moet even weten hoe en wat. Vond het echt super leuk en gaaf! Op 18 meter diepte had ik echt zoiets van is dit echt 18 meter? Ik kan nog wel dieper hoor. Zoveel dieren onder water gezien die ik nooit eerder gezien heb, zoals een zeekomkommer, pijlstaartrog, clownfish, butterflyfish en veel meer. Doordat je heel moe wordt van het duiken hebben we niet veel gedaan 's avonds en gingen we vroeg op bed en na de cursus nog een extra nacht in een hostel geboekt. Wel hebben we een middag een scooter gehuurd en de omgeving een beetje leren kennen. Verder hebben we een avond meegedaan aan een kroegentocht en dit was de grootste die ik ooit gedaan heb. Echt super leuk! Een van de kroegen was een ladyboykroeg waar we een hele leuke show kregen. Vol bewondering ernaar zitten kijken en gewoon twijfelen over het feit dat het jongens zijn. Ze leken allemaal zo erg op een vrouw en konden enorm goed dansen. De laatste dag zijn we naar het viewpoint gegaan waar je drie eilanden aan elkaar verbonden ziet door strand. We moesten naar boven op de berg klimmen om het uitzicht te krijgen. Dit was het mooiste dat ik tot nu toe gezien had, door het mooie helder blauwe water. Toen we terug waren hebben we wat gegeten en zijn we vervolgens naar de zonsondergang op het strand bij een boom met een schommel gaan kijken. Daarna ben ik naar een tent gegaan waar ik voor het eerst een Thaise massage kreeg. Ik kreeg een softe massage, maar dit was voor mij al hard genoeg. Kan je nagaan haha! Toen ik daar wilde betalen kon ik mijn portemonnee met alleen geld nergens vinden. Ik was hem kwijtgeraakt of ik had hem ergens laten liggen of iemand heeft hem gestolen. De laatste twee plekken waar ik was geweest was het restaurant en het strand. Ik had afgesproken eerst geld uit mijn hostel te halen en dan te betalen. Ik liep van het hostel terug naar de tent waar ik de massage had gehad, maar dacht toch maar even bij die boom op het strand te kijken. En vol verbazing lagen mijn portemonnee en zonnebril boven op de boom op ongeveer 50 cm hoogte. Iemand had het daar express neergelegd, zodat ik het kon terugvinden. Al het geld zat er nog in en ik vond het zo bijzonder dat iemand dat heeft gedaan! Ik wist niet eens dat ik mn zonnebril ook kwijt was, maar ik was blij beide terug te hebben. Vervolgens de thaise massage betaald en terug naar het hostel gegaan. Het enige nadeel aan Koh Tao was, dat het er een week lang elke dag en nacht regende, dus nog geen kans gehad om bruin te worden of op het strand te liggen. Maargoed er komen nog meer eilanden en mooi weer.

Koh Samui:
We gingen met z'n vieren naar Koh Samui met de boot om daar een paar dagen te verblijven. Eindelijk! De zon scheen en we gingen scooters huren om het eiland te verkennen. Zo leuk om met een scooter door Thailand rond te scheuren. Ja, het is wel wat gevaarlijker dan in Nederland natuurlijk, maar ik vond het best meevallen. Lekker racen op de rechte stukken haha. Er waren een aantal hele mooie watervallen op dit eiland, die we bezocht hebben in 1 dag. Ook zijn we naar een avondmarkt geweest, waar ze zoveel leuke dingen hadden. Het liefst neem ik allemaal dingen mee, maar ik kan het allemaal niet gaan meesjouwen voor een paar maand. Ons hostel zat direct aan het strand, dus als ik het raam uitkeek zag ik de zee. De andere dag ben ik samen met Vicky naar de sportschool geweest en vervolgens zijn we naar een groot winkelcentrum/supermarkt geweest. 'S avonds zijn we met z'n allen naar een all you can eat Thaise BBQ geweest om onze laatste avond daar af te sluiten.

Koh Phangan & Full moon:
We hebben een boot genomen naar het volgende party eiland Koh Phangan. Hier zal het bekende full moon party met volle maan op het strand plaatsvinden. Mensen vanuit de hele wereld komen hier naartoe. Ik heb hier een hostel geboekt, dat 30 seconde vanaf het strand zat. Ik was weer voor het eerst alleen, omdat de anderen op een andere gedeelte van het eiland zaten. Ik vond dit helemaal niet erg want wilde wel weer graag meer andere nieuwe mensen ontmoeten. En gelijk de eerste dag op het strand allemaal nieuwe mensen ontmoet. Eerst een Franse dame en later een schot en 3 Engelse jongens waar we tot laat biertjes mee gedronken hebben op het strand. Ze vertelde over een jungleparty dat die avond zou plaatsvinden en of ik ook ging. Ik zag dat wel zitten dus ging met de mannen mee naar dit feest, achterop een truck (onze taxi). Enorm veel gelachen, want ja je weet hoe gek Engelsen kunnen zijn haha. De meeste weten niet een meer hoe of wat ze thuis zijn gekomen en ik kon ook niemand meer vinden aan het eind. Ik zat in de taxi met andere mensen die ik ontmoet had en ineens stapt halverwege 1 van de jongens in. Bleek dat hij geen geld had en een beetje dronken was en dacht dat een Thai op een scooter hem wel even een lift zou geven. Maar deze Thai wilde halverwege van hem hebben, maar dat had hij niet. Hij werd halverwege ergens gedropt en vervolgens een uur vastgehouden in een kamer door 2 grote Thaise mannen. Een van de mannen zat continu met een mes te spelen, ook voor zijn gezicht, om hem bang te maken. Uiteindelijk hebben ze hem laten gaan nadat ze wisten dat hij echt geen geld bij zich had. Ik weet nou niet meer of hij wat geld van hun of andere mensen had gekregen om vervolgens een taxi naar huis te pakken. De taxi die hij pakte was toevallig degene waar ik in zat en hij was zo blij en verrast om mij te zien, want hij is zich natuurlijk dood geschrokken. Arme kerel! Toch maar wat voorzichtiger doen in dat opzicht haha. Maargoed de Jungleparty was erg leuk! Midden in het bos met allemaal mooie lichten en effecten en goede sfeer.

De dag erna was het feest: Full moon party! Het hele strand vol met tenten waar muziek gedraaid werd, vuurshows, eten, etc. Iedereen had nuonkleur kleding aan en je kan je laten verven met bodypaint dat licht geeft met black light. Iedereen en alles zag er super mooi uit! De sfeer was ook goed en ik heb een super leuk feest gehad. Het feest zou tot zonsopgang duren en dat heb ik wel gehaald natuurlijk. de dag erna heb ik goed uitgeslapen en nog even op het strand gelegen.

Ik zou de dag erna naar Krabi toe gaan, maar ik zat nogal te twijfelen ivm Songkrat (Thais nieuwjaar). Er zal met songkrat overal in Thailand op straat een watergevecht gehouden worden en dit nieuwjaar duurt 3 dagen. De grootste en gekste dag zal natuurlijk de eerste dag zijn, dus het is dan zonde om te gaan reizen naar de volgende bestemming. Ik besloot te blijven en ben met een groep Nederlanders naar een ander hostel gegaan om daar Songkrat te vieren. Dit was echt een partyhostel met zwembad, voetbalveldje, gym en noem maar op. Hier aan de weg een watergevecht gehouden. Iedereen die voorbij komt op de scooter of in een auto wordt nat gespoten. Droog blijven is niet mogelijk op deze dag. Iedereen was zo blij en vrolijk. Ik ben nog met een jongen achterop de scooter rond gaan rijden. Hij reed en ik had een waterpistool om iedereen nat te spuiten, maar we merkte dat het gevaarlijk was te rijden nu. Mensen zijn dronken en gaan midden op straat staan of laten je er niet langs, dus zijn we gauw weer terug gegaan. Je wil niet weten hoeveel ongelukken er gebeuren op deze dag. Al met al een super leuke dag gehad en ben blij dat ik gebleven ben. 'S avonds nog op zoek gegaan naar Amsterdam Bar, daar kwamen we te laat aan en was al gesloten. In een ander restaurantje dus een drankje gedaan, waar de eigenaresse aan het afsluiten was. Ze vroeg of we misschien mee wilden om wat te drinken en eten met haar en haar zus. We zijn meegegaan en hebben wat gegeten met de lokale mensen. Ik hou van pikant eten, maar dit was de eerste x dat ik er een traan door kreeg haha. Heerlijk gegeten en het was een leuke bijzondere ervaring.

Krabi Ao Nang:
Na Koh Phangan ben ik naar Krabi Ao Nang gegaan, waar ik een hostel aan het strand heb geboekt. Ik zou hier maar 1 nacht blijven om vervolgens door te gaan naar Koh Phi Phi, omdat ik niet genoeg tijd heb om alles te kunnen doen en zien. Ik ontmoette bij aankomst gelijk 2 Canadese jongens en een Amerikaanse homostel, waar ik veel lol mee heb gehad. We zijn met z'n allen wat gaan eten en hebben onze plannen besproken. Ik had gevraagd aan de receptioniste wat ik het best kon doen als ik maar 1 dag heb hier en zij gaf mij het advies om naar de Dragon Crest Mountain te gaan. Een berg met een ontzetten mooi uitzicht, waar je bijna 2 uur over doet om boven te komen. Ze zei dat het heel zwaar zal zijn, maar zeker de moeite waard. De route naar boven was 3,7 km en heel steil. Vooral in het begin toen ik aan het lopen was, dacht ik echt bij mezelf: Wat doe ik mezelf aan?! De jongens die ik ontmoet had wilden wel mee, dus ik was gelukkig niet alleen. Rond 12 uur 's middags zijn we vertrokken en rond 17.00 uur waren we terug. Ik denk dat dit wel een van de zwaarste dingen was die ik ooit gedaan heb, maar het uitzicht maakte alles goed. Aangezien we laat terug waren ben ik de volgende ochtend pas naar Koh Phi Phi gegaan.

Koh Phi Phi:
Dus op naar Koh Phi Phi! Het bekende mooie toeristische eiland. Ik ging met de boot naar het eiland en bij aankomst zie ik ineens een andere bekende in de boot. Een jongen die ik ken van mijn opleiding als skileraar in Oostenrijk. Hij kwam naar me toe en was net als ik verbaasd om elkaar hier tegen te komen. Ook hij was aan het backpacken voor 2 maand ongeveer. Nadat we onze spullen in het hostel gelegd hadden zijn we samen met een Braziliaanse meid en 2 Nederlandse jongens van het hostel naar het viewpoint van het eiland gegaan en vervolgens naar het mooiste strand van het eiland. Hier hebben we tot na zonsondergang gezeten en gezellig een biertje gedronken. Koh Phi Phi is heel toeristisch en je kan er goed feesten. Elke avond is het feest op het feeststrand aan de andere kant van het eiland. Op dit eiland is alles te voet te doen, dus er zijn geen auto's, scooters en taxi's. Twee avonden ben ik hier uitgegaan en het leek een beetje op de Full moon party, maar dan kleiner. De tweede nacht liep ik met een meid van mijn hostel naar het feeststrand om uit te gaan en onderweg in de smalle straatjes zagen we 2 buitenlandse meiden ruzie maken met 2 Thaise mensen van een pannenkoekenstand. Ik hoorde een van de meiden een paar keer schreeuwen van: "Geef me telefoon terug!" De Thaise man begon ook te schreeuwen naar haar en ik dacht wat is hier aan de hand. Ik ben natuurlijk weer veel te nieuwsgierig en zei tegen de meid waar ik mee was van: "Zullen we even kijken of helpen?" Naja voor zij een antwoord kon geven stond ik er al bij en vroeg ik: "Wat is er aan de hand?"
Meiden: "Ze willen mijn telefoon niet teruggeven!"
Thaise man: "Zij willen niet betalen voor de pannenkoek die ze besteld hebben."
Ik tegen de meiden: "Waarom willen jullie niet betalen?"
Meiden: "Omdat hij zegt dat ik dik ben!"
(Ze was dus erg beledigd en ze was niet slank, waardoor het nog gevoeliger is denk ik)
Ik tegen de man: "Luister! Je kan/mag nooit zoiets zeggen tegen wie dan ook! Dat kan gewoon niet en is niet nietjes!"
Ik tegen allen: "Kom op jongens er zijn ergere dingen in de wereld! Jullie betalen de pannenkoek gewoon en jullie geven de telefoon terug!"
Thaise man: "OK! Ik geef de telefoon wel aan jou."
Ik tegen meiden: "OK! Dan geven jullie mij het geld en lossen we het zo op."
Meiden: "Nee ik ga echt niks betalen aan hem! Hij heeft mij dik genoemd!"
(De meiden waren echt heel boos en een moest zelfs huilen)
Ik tegen de man: "Kan je de pannenkoek niet aan iemand anders verkopen of zelf opeten?
Thaise man: Nee dat kan niet.
Ik tegen man: "Nou ik vind dat je ze in ieder geval een korting moet geven dan."
Thaise man: "Oke, van 70 naar 60 Bath. (Dit is ongeveer 2 euro omgerekend).
Meiden: "Nee ik ga niet betalen en ik wil de politie bellen!"
Thaise mensen: "Bel maar!"
(Ik dacht dat is sowieso niet goed en al helemaal niet als de Thaise mensen al zeggen van bel maar.)

Ik heb staan praten als brugman en ik probeerde de meiden te kalmeren en aan te geven dat we beter konden gaan feesten en dat ze geen problemen willen hebben hier als buitenlanders, maar ze wilden echt niet betalen. Toen gaf de man mij ineens de pannenkoek, zo van hij is voor jou en eet jij hem maar op. Dus de situatie was ineens opgelost. De meiden hadden de telefoon terug en ik stond daar vol verbazing met een pannenkoek met Nutella in mijn hand! Ik de heb de pannenkoek vervolgens maar in stukjes uitgedeeld aan iedereen die maar wilde. Eind goed al goed en ik was blij verbaasd dat het opgelost was. Vervolgens zijn die meid van het hostel en ik naar het feeststrand gelopen en hebben we een hele leuke laatste avond uit gehad. Verder heb ik op Koh Phi Phi een leuke boottour gedaan naar verschillende stranden en eilanden en ook het mooie viewpoint bezocht. Super mooi allemaal en ik denk dat dit het mooiste eiland is, dat ik tot nu toe gezien heb.

De dag erna vertrok ik met de boot naar Phuket, waar ik vervolgens met het vliegtuig naar Chiang Mai in het noorden gevlogen ben. Hier zal ik mijn laatste week in Thailand doorbrengen.

Wat vliegt de tijd!

  • 30 April 2017 - 21:02

    Fokje :

    Heerlijk om je verhalen te.lezen
    Daar hoef je geen spannend boek voor
    Hou.je in de gaten

  • 25 Juli 2017 - 01:49

    Eugen:

    Echt Karlijn!! Prachtig!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 2474

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 01 Juli 2017

Mijn eerste verre reis

Landen bezocht: